Vasaros malonumai ir pavojai

2020-07-30

Koronaviruso pandemija pakeitė žmonių nuostatas. Žmonės tapo atsargesni, bei artimesni gamtai.

Per karantiną vaikus auginančios šeimos buvo priverstos dienų dienas praleisti daugiabučiuose. O  pasibaigus nuotolinių darbų ir nuotolinių mokslų savaitei stengdavosi ištrūkti iš miesto – į miškus, paežeres, paupius. Bet kur, kad tik galėtų įkvėpti gryno oro, erdvės ir ramybės. Viso to labai reikia žmogaus gerai savijautai.

Žmonės daugiau laiko praleidžia miškuose, prie vandens telkinių. Tai puikus būdas pailsėti, bet kartu privalu tai daryti atsakingai.

Gerą nuotaiką dovanoja saulė, kuri skatina vitamino D gamybą. Visa bėda, kad saulė ne tik gydo, bet ir susargdina. Taigi deginantis saulėje pravartu nepamiršti ir to, kad ne kas kitas, bet pats žmogus turėtų nepridaryti sau ir kitiems bėdų. O tai reiškia, kad reikia saiko – saulės vonios turi būti trumpos, o po jų geriau pasitraukti į šešėlį.

Ilgalaikis ultravioletinių spindulių poveikis – viena didžiausių odos vėžio rizikų. Nuolat yra kartojama, kad būtina naudoti nuo jų apsaugantį kremą. Tačiau nuo žalingo saulės poveikio saugodami odą jie užkerta kelią D vitamino gamybai. Šioje vietoje reikėtų valingo sprendimo – pasideginti vos  keliolika minučių ir tada įtrinti odą tuo, kas gali ją apsaugoti.

Kitas priminimas – ilgai kaitinantis saulėje kyla šilumos smūgio pavojus bei odos nudegimo grėsmė.

Yra ir dar vienas svarbus dalykas, kurio nederėtų ignoruoti mėgaujantis saule – tai vanduo. Žmogus nejunta to, kad „nuolat garuoja“. Tai nuolatinis procesas, bet jei netenkama daugiau nei įprastai skysčių,  gali prasidėti dehidratacija.  Tas pats vyksta ir sportuojant, ypač – karštą dieną.

Vanduo mūsų organizme sudaro apie pusę kūno svorio – padeda palaikyti reikiamą kūno temperatūrą, pašalinti medžiagų skilimo produktus su šlapimu, prakaitu. Bet kai netenkama vandens, sutrinka tam tikri gyvybiškai svarbūs procesai.

Dėl dehidratacijos atsiranda galvos skausmas, ima svaigti galva, apima silpnumas. Tokios būsenos geriau nelaukti – indą su vandeniu pravartu nešiotis su savimi ir nuolat jį  gurkšnoti.

Vandens indą pravartu pasiimti ir išsiruošus į mišką uogauti, o gal tiesiog pasivaikščioti – vasarą vandens gėrimas turėtų tapti įpročiu. Apskritai miškas šiuo metu yra dosnus įvairių uogų. Šiuo metu jau sunoko  avietės, dar nuo uogienojų nenubyrėjo mėlynės, netrukus pradės raudonuoti bruknės.

Kiekviena šių uogų yra gamtos dovanotas vitaminų šaltinis, todėl pravartu jų čia pat nusiskinti ir suvalgyti. Visose jose yra folio rūgšties, C, A, E, B grupės vitaminų, kurių kiekvienas yra gyvybiškai svarbus ir reikalingas medžiagų apykaitai.

Uogos – tai ir skaidulos, kurios reikalingos virškinimo bei kraujotakos sistemoms. Teigiamą įtaką organizmui daro net uogų spalva, nes ją nulemia tam tikros cheminės medžiagos,  kurios organizme nukenskmina įvairius toksinus, ilgainiui galinčius sukelti sunkias ligas.

Tačiau ir čia yra vienas bet – ir ilsintis, ir uogaujant miškuose reikia saugotis tos žalos, kurią gali padaryti vabzdžiai bei erkės. Todėl reikia ne tik apsipurkšti repelentais – šiuos gyvius atbaidančiomis priemonėmis, bet ir deramai apsirengti. Geriausia – drabužiais ilgomis rankovėmis, kelnėmis, nepamiršti ir galvos apdangalų.

Jūratė Kulberkienė, Nacionalinės vaistų prekybos asociacijos direktorė