Sportas per karščius – kaip neperkaisti

2022-08-18

Nors vasara artėja į pabaigą, tačiau periodiškai užklumpantys karščiai tampa nemenku iššūkiu sportuojantiems. Tai iššūkis ne tik sveikatos problemų turintiems, bet ir visai sveikiems žmonėms. Fizinis aktyvumas mažina stresą ir nerimą, didina ištvermę ir stiprina kūną. Tačiau būtina įsivertinti oro sąlygas, savo savijautą ir galimybes, nes kitu atveju ne tik kad nepasieksite norimų rezultatų, bet galite pakenkti ir savo sveikatai.

Sportuojant karštą diena būtina laikytis tam tikrų taisyklių. Pirmiausia, geriausia sportuoti ryte arba vakare, kuomet saulė nebėra tokia agresyvi ir sumažina perkaitimo tikimybę.

Antra, ypač svarbu visos treniruotės metu gerti daug vandens. Taip organizmas yra aušinamas. Tai galioja ne tik karštomis dienomis, o visada, nes prakaituojant pasišalina daug skysčių ir organizmui reikalingų mikroelementų. Jų balansą padeda atstatyti ir geriamas mineralinis vanduo, tik jis turėtų būti negazuotas. Paprastai per dieną žmogus turėtų išgerti apie 2 litrus vandens, o sportuojant ir esant karčiams jo reikėtų išgerti dar daugiau. Taip pat reikėtų užtikrinti kalcio, magnio ir kalio pakankamą kiekį mityboje.

Svarbu atkreipti dėmesį ir į sportinę aprangą. Vasarą geriausia sportuoti laisvesniais medvilniniais drabužiais. Nors dauguma sportui skirtų rūbų yra sintetiniai, neretai jų kokybė nėra gera, tad toks audinys trukdo organizmui išgarinti šilumą. Tai galioja ne tik šortams ar marškinėliams, bet ir kojinėms bei galvos apdangalui.

Ypač karštomis dienomis svarbu tinkamai pasirinkti treniruočių intensyvumą. Jei tarkime išeisite pabėgioti vidurdienį plieskiant saulei – nemenka tikimybė perkaisti, gali sutrikti širdies ritmas, apsvaigti galva ar išryškėti kiti negalavimai. Nors sveiko žmogaus organizmas prie karščio palaipsniui prisitaiko, tačiau geriau pasirinkti ramesnes treniruotes tokiu metu, sportuoti šešėlyje ar salėje su kondicionieriumi. Saulėje sportuoti derėtų ne ilgiau nei 30 minučių.

Per karščius negalima sportuoti žmonėms, turintiems problemų su širdimi ir kvėpavimo takais. Jiems užtektų pasivaikščioti, ar šiek tiek pasiplaukioti. Jei jaučiamas diskomfortas, reikėtų mažinti treniruočių intensyvumą ir tempą. Treniruotės turi teikti malonumą.

Žmonės karštį toleruoja skirtingai, tačiau specialistai nerekomenduoja intensyviai sportuoti esant didesniam nei 30 laipsnių karščiui. Didžiausia rizika žinoma yra vaikams, senjorams bei asmenims, turintiems antsvorio, širdies ar kitų sveikatos problemų. Taip pat nederėtų sportuoti persivalgius, esant alkanam, apsvaigusiam nuo alkoholio ar neišsimiegojusiam.

Jei visgi pajutote, kad perkaitote, skauda ar svaigsta galva, mažais gurkšneliais gerkite vandenį, pabūkite pavėsyje ar kitoje vėsesnėje vietoje. Jei savijauta negerėja, atsiranda kitų simptomų, kaip pykinimas ar padidėjęs kraujo spaudimas, kreipkitės į medikus.

Jūratė Kulberkienė, Nacionalinės vaistų prekybos asociacijos direktorė