Kaip išlikti energingiems ir žvaliems

2022-11-30

Lapkritį ir gruodį saulės gaunane bene mažiausiai, rytai ir vakarai tamsūs, o šviesųjį dienos laiką praleidžiame darbuose. Dar ir laiko persukimas dažnam mūsų sukelia bereikalingą įtampą. Tad nenuostabu, kad šiuo metu jaučiamas didesnis nuovargis, apatija ir mieguistumas. Tai ženklai – į kuriuos nereikėtų numoti ranka.

Mūsų organizmas visuomet reaguoja keičiantis metų laikams. Rudenį padaugėja darbų, dažniau skubame, darbo dienomis ir miego pritrūkstama, tad organizmas siunčia signalus, kad reikia daugiau poilsio. Jei tai nuolatinė būsena, reikėtų žiūrėti ir ką valgome, stengtis ilgiau pamiegoti. Mieguistumui ir apatijai nedingstant, reikėtų ieškoti ir kitų priežasčių, galbūt organizmui trūksta tam tikrų medžiagų ar vitaminų. Žinoma, simptomams nedingstant geriausia kreiptis į gydytoją, tačiau sau galime padėti ir namuose.

Vienas svarbiausių patarimų – laikytis rutinos. Miego režimas taip pat turi būti reguliarus. Suaugusiam žmogui patariama miegoti 7–8 valandas, nes jo metu organizamas atstato jėgas. Miegant mažiau, didėja tikimybė greičiau peršalti ar susirgti kitomis ligomis.

Kad ir kokie apatiški bebūtume, reikėtų atrasti laiko sportui, ar reguliariam pajudėjimui. Fizinis aktyvumas padeda ne tik stiprinti imunitetą, bet pagerina ir emocinę būklę. Reikėtų nepamiršti sportuoti visus metus. Kartais užtenka išeiti į lauką ir greitu žingsniu prasieiti bent pusvalandį. Taip padidinamas deguonies kiekis kraujyje.

Šaltuoju periodu reikėtų atkreipti dėmesį ir į maistą, nes norisi daug sotesnio, šilto maisto, o daržovės sudaro tik labai mažą dalį, arba dažnai net visai pamirštamos. Taip neturėtų būti.

Artėjant žiemai pravartu pasidomėti ir vitaminais bei papildais. Dažnam atsiranda vitamino D trūkumas. Imuniteto stiprinimui reikia daugelio ir kitų elementų, tokių kaip A, C E, B grupės vitaminų, folio rūkšties, cinko, geležies, seleno ar kitų. Dalį galime gauti su maistu, tačiau esant poreikiui pagelbės maisto papildai. Visgi prieš juos įsigyjant pravartu pasidaryti kraujo tyrimą, kuris parodytų, kokių vitaminų ir mineralų jums trūksta.

Jei trūksta tik 1–2 vitaminų ar mineralų, jų trūkumui atstatyti geriausia rinktis preparatus, kurių sudėtyje yra ne daugiau kaip 4 veikliosios medžiagos. Tokiu atveju jų koncentracija yra didesnė nei kompleksuose, kuriuos sudaro didelis komponentų skaičius. Pasirinus vitaminus ar papildus, tam, kad būtų pasiektas rezultatas, vartoti reikėtų ne mažiau nei 3 mėnesius, arba tiek, kiek paskiria gydytojas.

Galima išskirti ir keletą klaidų, dėl kurių gali sumažėti vartojamų preparatų veiksmingumas. Vitaminų nereikėtų užgerti kava, nepatartinas ir alkoholio vartojimas. Reikėtų atkreipti dėmesį ir kokius kitus vaistus vartojate. O kaip antai vitaminus E ir K geriausia vartoti vieną ryte, kitą vakare, kadangi juos vartojant kartu, jie neutralzuoja vienas kito poveikį.

Taip pat reikėtų žinoti, kuriuos vitaminus reikėtų vartoti prieš, o kuriuos po valgio. Kaip antai riebaluose tirpius vitaminus, tokius kaip A, D, E, K rekomenduojama vartoti kartu su riebiu maistu. Žinoma geriausia skaityti informacinius lapelius ar pasiteirauti gydytojo ar vaistininko.

Rūpinkimės savo sveikata, imunitetu ir likime sveiki.

Jūratė Kulberkienė, Nacionalinės vaistų prekybos asociacijos direktorė